Volvo Galéria Magazin
Volvo Amazon 121

VOLVO Amazon 121

A Volvo Amazon-t az 1959-es New York-i autószalonon mutatták a nagyközönség előtt és egészen 1970-ig forgalmazta a svéd gyártó. A típust két ajtós és négyajtós szedán formába, illetve ötajtós kombi karosszéria formában kínálták a vásárlóknak. Érdekesség, hogy 1959-ben a Volvo lett az első gyártó a világon, amelyik alapfelszereltségként gyártotta autóiba a hárompontos biztonsági öveket és az Amazon volt az első modell, amelynek minden darabjába bekerült, már ez a biztonsági eszköz. Bemutatásakor az autót ,,Amason”-nak nevezték el, de a német Kreidler motorkerékpárgyártó már bejegyezte ezt a nevet, ezért csak belföldön értékesítette így a modellt a Volvo, külföldön az ekkor bevezetett 120-as sorozatként vált ismertté. A típus minden változatából összesen 667.791 darabot gyártottak valamivel több, mint 10 év alatt. A 121-es típus volt, az egykarburátoros, 66 lóerős (49 kW) motorral szerelt alapmodell, az 1958-ban bemutatott 122S, pedig egy dupla karburátoros, 85 lóerős (63 kW) motorral felszerelt típusként került forgalomba.

A vásárlók 1957 februárjában kezdték megkapni az első autókat, és a kezdeti modellek kéttónusú piros és fekete színűek voltak világosszürke tetővel, világosszürke fekete tetővel, majd 1958-ban egy sötétkék, szürke tetővel. A svédek a színválasztással és a kialakítással akkoriban igazán egyedit alkottak. 1966-ban a Volvo PV leállította a gyártást, helyette az Amazon Favorit, az Amazon olcsóbb változata került a gyártósorokra, króm külső borítás, utasoldali napvédő vagy szivargyújtó nélkül, és négysebességes helyett háromsebességes váltóval.  Az újabb Volvo 140 a vállalat fő modelljévé vált, és a négyajtós 120-as limuzinok közül az utolsót 1967-ben gyártották. 1967-ben megérkezett a 123GT, amely egy 130-as modell volt nagy kompressziós négyhengeres B18-as motorral, amit a gyártó a P1800-as modellnél is használt. A típust M41-es sebességváltóval és teljesen dönthető ülésekkel, első köd- és menetlámpákkal, generátor, sárvédőre szerelt tükrökkel, speciális kormánykerék, műszerfal polccal és fordulatszámmérővel, szereltek fel. Míg a legtöbb észak-amerikai járműben csak 1968-ig volt biztonsági öv, a vezető és az utas egyaránt megkapta a „hárompontos” vállöveket, a Volvo biztonsági funkcióját. Szerencsére ezek a helyükön maradtak az új tulajdonosok számára, és kétségtelenül sokakat megmentettek a haláltól és a balesetek okozta sérülésektől.

Az utolsó Amazont 1970. július 3-án gyártották.

Kövess Minket

Kövess minket közösségi média felületeinken!