2017-ben a Volvo háza táján mindenki érezte, hogy valami igazán különlegeset alkottak az új XC40-es modellel, de azzal, hogy az autó a Car of the Year nemzetközi versenyt megnyerte 2018-ban, minden várakozást felülmúlt. Azóta eltelt több mint egy év és az autó iránti kezdeti lelkesedés úgy néz ki nem csökkent, így besétáltam a Volvo Galéria Budapest szalonjába beültem a volán mögé és útnak indultam, hogy kiderítsem mi az XC40 varázserejének a titka.
Az XC40 a márka legkisebb SUV-ja és egy könnyen kezelhető, kompakt városi terepjárót szerettek volna alkotni vele. Aki 2017-ben szeretett volna hozzájutni a modellhez, annak sokat kellett várnia, mivel a hatalmas érdeklődés miatt nagyon megugrott a rendelések száma, de 2019-ben már a szokásos gyártási feltételek mellett tudott bárki hozzájutni. Az elmúlt évben a márka rekord eladásaihoz nagyban hozzájárult ez a típus, mert mindenki nagy meglepetésére a Volvo szárnyashajójának számító XC60 mögött már az XC40-ből adták el a legtöbbet nemzetközi szinten, országosan és a Volvo Galéria Budapestnél is.
Az autó első ránézésre messze van a ,,kicsi” fogalmától. Más márkáknál a közepes városi terepjáró méret akkora, mint a Volvo-nál a belépő modell a kategóriában. Körbejárva a kocsit láthatóak a márka jellegzetes, letisztult, de energiát sugárzó formái, a tekintélyt parancsoló hűtőrácsot és első lámpákat bármilyen autóúton fel lehet ismerni a visszapillantó tükörbe nézve, ma már ezekből a jellegzetes vonásokból könnyen megállapítható, hogy egy Volvo érkezik. A tervező Thomas Ingelhalt volt, aki egy koncepció autóhoz nagyon hasonló tervet készített, de a Volvo döntéshozói nem szabtak határt az elképzeléseinek, így erre a végső divatos formatervre adták az áldásukat. A nagyobb testvéreivel egyező formaelemek felhasználása mellett sikerült olyat alkotni a tervezőnek, ami egyértelműen kiemeli ezt a kocsit a kategória más típusaihoz képest. Már megszokhattuk, hogy a Volvo-k belsejében feltűnik itt-ott a svéd zászló, az XC40-nél nem voltak a készítők szemérmesek és a bal első kerék felé tették az apró lobogót. Azt nem mondhatnám, hogy az XC40 egy igazi vérbeli terepjáró, de a futóműve kellemes volt, nem rázott és a magyar utakon is nyugodt utazást biztosított, a négykerékhajtásnak köszönhetően pedig olyan helyeken is bátran átjutottam, ahol személyautóval biztos fennakadtam volna.

A belső tér annak, aki ült már valamelyik XC modellben, ismerős lesz, de a típus nagy vonzereje, hogy divatterepjáróhoz méltóan rengeteg féle módon variálhatóak a belső színek, így akár világos belső terek is kialakíthatóak, ha nem ragaszkodunk a sötét műszerfalhoz. A felhasznált anyagok hozzák a prémium minőséget, egy percig sem kérdéses számunkra az, hogy egy jól összerakott minőségi autóban ülünk. A digitális műszerfal mindenről tájékoztat bennünket, de jól állítható hogyha zavar a rengeteg információ, könnyen kalibrálható kedvünkre. A középkonzol egy 9 colos érintő panelt kapott, ami szintén letisztult és ízléses. A vezeték nélküli telefontöltő 2020-ban már mondhatni elvárás és nem is hagyták ki, de a 13 hangszórós Harman Kardon prémium hifi is hozzátesz az élményekhez. Az ülések kifejezetten kényelmesek, egy hosszabb 3 órás úton sem kezdtem el fészkelődni és nem éreztem azt, hogy teher lenne a vezetés. A lábhely mindig nagy kérdés, mivel én 195cm magas vagyok, autót is ennek megfelelően kell választanom. De az XC40-el gyorsan megtaláltuk a közös beállításainkat és ez akkor sem lett kellemetlen, amikor mögém kellett üljön a feleségem, mondhatni megúsztam a ,,nem tudnád előrehúzni magad egy kicsit” kérdéseket is. Az autó 4 személynek hosszú távon is tökéletes kényelmet biztosít, de 5 személlyel inkább csak rövidebb utakra javasolnám. A csomagtartó 460 literes és jól pakolható, egy kisebb családi nyaraláshoz teljesen tökéletesen megfelel, 4 bőröndöt praktikusan be lehet pakolni anélkül, hogy megbontanánk a csomagteret. Az autóban rengeteg pakoló felület és rekesz található, amiért jár az újabb piros pont a tervezőknek. Ami mellett nem tudok elmenni szó nélkül az a váltó. Korábban egy XC90-es vezetésénél szúrt szemet, hogy a tervezők mennyire egyedi ötlettel álltak elő, amikor egy teljesen átlátszó háttér megvilágítással ellátott üveghatású váltó gombot alkottak. Ez az elem nagyon különlegessé és exkluzívvá teszi a belső teret és apróság ugyan, de kiemeli a kategória más autói közül az XC40-et.

A T4-es motorral szerelt teszt modell, mind városi közlekedésre, mind az országúton tökéletesen működött. A nagy testet mindössze 7,9 másodperc alatt repíti 100km/h-ra 190LE és 400NM-t produkál. Az autó végsebessége papíron 210km/h, de ezt nem próbáltam ki, amire nem is volt szükség, mivel túlzás nélkül a kocsi bármikor a helyzetnek megfelelően tette a dolgát és egyetlen percig sem volt kérdés a néhány nap alatt, hogy eljutok-e vele a célállomásomhoz. A biztonsági arzenál már az alapfelszereltségű modelleknél is szinte teljes. Van benne például automatikus vészfékező rendszer, gyalogos és állatfelismerő és még aktív kormánytekerésre képes sávtartó is.
Végsősoron elmondható, hogy a Volvo XC40 nem a másik két XC modell kistestvére, hanem önmagában egy ,,egyéniség”. Kompakt, de nem kicsi, sportos, de biztonságos. Benne van a Volvo erőt sugárzó, letisztult karakterisztikája, de mellette fiatalos és vagány. Az XC40 azért lehetett az év autója, mert annyira sokoldalú, hogy nem lehet beskatulyázni. A modell egy többfunkciós, könnyen kezelhető, igazi élményt nyújtó autó, amelybe, ha egyszer beleültünk nehéz lesz kiszállni. Ezzel én is így voltam, de most visszagurulok a Volvo Galéria Budapesthez vele, átadom a kulcsot és megköszönöm az élményt.