Volvo Galéria Magazin

Miért fontos a téligumi?

Egy átlagos vásárlónak milyen szempontokat kell figyelembe vennie, ha a számára ideális téli gumit akarja megtalálni?

Alapvetően el kell döntenie a vásárlónak, hogy mi számára a fontos. A komfort, a sportosság, a jó irányíthatóság, az alacsony zajszint, vagy a kényelem. Ha megvan mi a prioritás, akkor annak megfelelően érdemes keresni. Ha egy közép vagy felső kategóriás márkát veszünk figyelembe, akkor a gyártóknak is különböző típusú és bordázatú gumijaji vannak, amelyek eltérő teljesítmény nyújtanak. Mindenképpen fontos megnézni, hogy milyen típusú autóra akarunk vásárolni, be kell lőni milyen árkategóriában és a már említett mintázatot kell eldönteni, de érdemes kikérni tapasztaltabb gumis szakvéleményét, mivel ők rendszeresen találkoznak visszajelzésekkel. Ha rossz gumit választunk, könnyen lehet rendellenes kopása és a tartóssága is jelentősen rövidebb lehet.

Egy adott márkán belül is jelentős eltérések vannak az árkategóriák között. Mivel tud többet egy magasabb árkategóriájú gumi a belépő típusoknál?

Az autóiparral párhuzamba állítva visszakérdeznék, hogy mit tud egy S80-as Volvo, vagy egy XC90-es egy S40-eshez képest? Jelentős a különbség a két autó között és abroncsoknál is kijönnek a különbségek. Nagyon fontosak a felhasználási igények, egy normál hétköznapi használat mellett kisebbek a különbségek, de speciális vagy nagy terhelésű igénybevételnél érezhető eltérés van típus és típus között. Ha márka és márka között nézzük, akkor még nagyobbak az eltérések. A legalapvetőbb különbség, amit mindenki észrevesz az a hangerő.  Egy prémium minőségű abroncsnak sokkal alacsonyabb a zajszintje, ami hosszú utazások során nagyon fárasztóan hat a sofőrre. Az alacsonyabb zajszint pihentető. További előnye a drágább gumiknak, hogy másképp veszik fel az útegyenetlenségeket, sokkal jobb a rugalmassága a prémium daraboknak. Jobb a vízelvezetés, az irányíthatóság és rövidebb a fékút.

Mik a legnagyobb újdonságok a gumiabroncsok fejlesztésében az elmúlt évekből?

Nagy újítások már nem nagyon vannak, mivel a gumik már annyira fejlettek, hogy a fékhatásuk így is kicsit kellemetlen az emberi szervezetre. Egy mai modern autóval, ha fékezünk ott már a lassulás 1G feletti. Ami fontos és egyre nagyobb hangsúlyt kap, az a gördülés ellenállás. Ott folyamatosak a fejlesztések az abroncs szerkezetében és a felhasznált anyagokat tekintve is. 

Mik a leggyakoribb tévhitek a téli gumival kapcsolatban?

Sokan még mindig feleslegesnek tartják a nyári-téli gumi cserét, mert azt mondják, hogy 30 évvel ezelőtt is volt hideg, mégsem kellett cserélni. Ezek az emberek elfelejtik azt, hogy 30 vagy 40 évvel ezelőtt az autók teljesítménye, ha már 100 lóerő volt, akkor nagyon nagy teljesítményről beszélünk. Az autók tömege egy tonna alatt volt, most pedig a legkönnyebb autók is egy tonna felettiek, jóval nagyobbak a végsebességek. A csúszós talaj pedig csúszós talaj maradt, amin meg kell állítani egy nagyobb tömegű, nagyobb teljesítményű autót, amihez a nyári gumi már kevés. A nyári gumiabroncsok irányíthatósága télen korlátozott. A nyári gumik a nagy hidegben megkeményednek és töredezni kezdenek, ezért sem érdemes kockáztatni. 

Kövess Minket

Kövess minket közösségi média felületeinken!