Rendkívül nagy az érdeklődés a tisztán elektromos Volvo XC40 Recharge iránt, ami nem is csoda, hiszen az egykor az év autójának választott modell, már eredeti koncepciójában is nagyszerű volt, de elektromos hatással talán még jobb lett. Gyakran említik úgy a modellt, hogy a svéd gyártó első teljesen elektromos autója, ami viszont csak részben igaz. Az ok egyszerű.
A Volvo már a 70-es években kísérletezni kezdett kompakt elektromos hajtásláncokkal. Ez akkoriban nagyon meglepő volt, mivel a svéd gyártású autóknak a skandináv országban nagyon nem volt optimális az akkumulátor technológiára a zord hideg és a hosszú téli időjárás. A svédek két prototípust építettek.

Egy szállítójárműnek tervezett kétüléses autót és egy kifejezetten városi használatra való négyüléses típust. Ezek méretüket tekintve nagyon kis autók voltak, még egy Smart ForTwonál is pár centivel rövidebbek.

A mérnökök a prototípust Elbilnek nevezték el, ami a svédeknél egyszerűen annyit jelent, hogy villamos autó. A kocsi külső megjelenésére kevés figyelmet fordítottak, sokkal inkább a technológiai innováció volt a középpontban. Viccesen kis kerekei voltak és minden alkatrészt egyedileg terveztek hozzá a Volvo mérnökei. A sofőr egy háromküllős kormánykerék mögé ült be és más nem került a műszerfalra, csak egy VOLT-mérő, egy sebességmérő egy maroknyi kapcsoló és egy főkikapcsoló gomb. Noha egy letisztult egyszerű autónak tervezték az Elbilt, ennek ellenére négy biztonsági övvel és fejtámlával szerelték fel az első utasok számára, de ennél kevesebbet nem is várnánk a Volvo-tól. A svédeknek négy ülést sikerült belezsúfolniuk ebbe a zsebméretű kis térbe úgy, hogy két kis villanymotort szereltek a hátsó tengelybe.

Egy 661 kilós ólom-savas akkumulátorból vették az áramot, amely tízórás töltés után két órán keresztül táplálta az Elbilt. Az autóval nagyjából 211 kilométert tudtak a tesztek során megtenni. Bár soha nem építette meg a Volvo a modellt, szelleme mégis tovább él a márka első teljesen elektromos tömeggyártású autójában, az XC40 Recharge-ban.
