A Volvo Cars a mai napon arra szólította fel a világ vezető hatalmait és energiaszolgáltatóit, hogy a jelenleginél jóval nagyobb mértékű beruházásokkal támogassák a tiszta energiaforrások használatát, hogy ezáltal a Volvo és más gyártók elektromos járművei a lehető legteljesebb mértékben kifejthessék klímavédelmi képességeiket.
A felhívás összecseng azzal a frissen közölt jelentéssel, amely a Volvo Cars legújabb tisztán elektromos modelljének egész élettartamára vetített szénkibocsátását elemezve rávilágít arra, hogy hatalmas mértékben csökkenthető a CO2-kibocsátás, amennyiben a járművek gyártása és töltése során tiszta forrásból származó energiát használnak fel.
A felhívás apropóját az ENSZ Glasgow-i COP26 klíma-csúcstalálkozója adta, ahol a világ kormányfői és iparági vezetői a szénkibocsátás csökkentésére vonatkozó tervek módosításának lehetőségét vitatják meg, támogatva a klímaváltozás elleni küzdelmet.
A Volvo Cars célja, hogy 2030-ra kizárólag tisztán elektromos járműveket forgalmazzon. Ehhez kapcsolódóan a vállalat – az autóipar egyik legambiciózusabb villamosítási stratégiájának keretében – a következő években elektromos gépkocsik vadonatúj családját készül bevezetni. A vállalat hosszabb távú célkitűzése, hogy 2040-re teljesen klímasemlegessé váljon; ezen cél elérése érdekében tevékenységeinek minden területén következetesen mérsékelni kívánja szénkibocsátását.
Ahhoz azonban, hogy a vállalat teljes mértékben kiaknázhassa a technológiákban rejlő emisszió-csökkentési potenciált, a kormányzatok és az energetikai szektor támogatására lesz szüksége. Amint a Volvo C40 Rechargemodell frissen kiadott életciklus-elemzési (Life Cycle Assessment, LCA) jelentése is rámutat, hatalmas különbség mutatkozik a CO2-kibocsátás terén, amennyiben az elektromos Volvo modelleket gyártásánál és töltésénél tiszta energiát tudnak felhasználni.
Amennyiben a felhasználó tiszta forrásból származó energiával (pl. szélenergia) tölti a C40 Recharge elektromos modellt, a jármű élettartamára vetített CO2-lábnyoma kevesebb, mint fele a hagyományos, belső égésű motorral szerelt Volvo XC40 modellnek. Ha azonban a töltést fosszilis üzemanyagokból előállított elektromos energiával történik, ez az előny jóval csekélyebb lesz.
„Autógyártóként hozhatunk tudatos stratégiai döntést arról, hogy tisztán elektromos járműveket állítunk elő, és vezető szerepre törünk az autóiparban, egyedül azonban nem tudunk klímasemlegessé válni.” – mondta Håkan Samuelsson vezérigazgató. „Ehhez arra van szükségünk, hogy a világ kormányzatai és energiaszolgáltatói mind nagyobb mértékű beruházásokkal növeljék a tiszta forrásból származó energia részarányát, és fejlesszék az ehhez kapcsolódó töltő infrastruktúrákat, hogy a tisztán elektromos járművek beválthassák a tiszta mobilitásra vonatkozó ígéretüket.”
A vállalat erre vonatkozó nézeteit tükrözi a nemzetközi energiaügynökség (IEA) által összeállított 2021. évi World Energy Investment jelentés*, amely rámutat, hogy bár a tiszta energia elterjedését támogató beruházások „mérsékelten növekvő tendenciát mutatnak,” a tervezett beruházások mértéke „messze elmarad attól, amire a klímaváltozás súlyos hatásainak elkerüléséhez szükség volna.”
Az IEA jelentése szerint a tiszta energia fejlesztésére fordított globális támogatásokat „a 2020-as években meg kellene duplázni ahhoz, hogy a hőmérséklet emelkedését jóval 2°C alatt lehessen tartani; illetve a tervezett erőfeszítések több mint háromszorosára volna szükség ahhoz, hogy fenntartsuk a globális átlaghőmérséklet-emelkedés 1,5°C-os stabilizálásának az esélyét.”
A Volvo Cars először első tisztán elektromos járművéhez, a 2019-ben bemutatott XC40 Recharge modellhez kapcsolódóan adott ki LCA jelentést; a jövőben ezt minden további tisztán elektromos modelljéhez kötődően megteszi. Az LCA jelentés teljesen transzparenssé teszi a gépkocsi különböző helyzetekben mutatott CO2-terhelését, és ezáltal értékes tájékoztatással szolgál a modell teljes életciklusára vetített klímalábnyomáról.
A C40 Recharge LCA jelentése rámutat, hogy amennyiben a jármű akkumulátorát tiszta forrásból származó elektromos energiával töltik, a teljes életciklusára vetített CO2-lábnyoma visszaesik mintegy 27 tonnára, míg a belső égésű motorral szerelt Volvo XC40 kompakt szabadidőjármű esetében ugyanez az érték 59 tonna.
Ha ugyanakkor a felhasználók a globális átlagnak megfelelő (azaz mintegy 60%-ban fosszilis energiahordozókból előállított) energiamixből töltik a C40 Recharge-ot, annak teljes életciklusára vetített CO2-kibocsátása elérheti akár az 50 tonnát is, azaz számottevően csökken annak környezeti előnye a hagyományos hajtású járművekkel szemben.
A tiszta energia az elektromos gépkocsi gyártási folyamatának szénlábnyomában is döntő tényezőnek bizonyul. Az LCA jelentés rámutatott, hogy a C40 Recharge gyártásával járó szénkibocsátás 70 százalékkal magasabb, mint egy benzinmotoros XC40 azonos értéke. Ez elsősorban az akkumulátorok, valamint az acél szénigényes gyártási folyamatainak, illetve a nagyobb arányban alkalmazott alumíniumnak tudható be.
A Volvo Cars aktív intézkedésekkel küzd ezen károsanyag-kibocsátások visszaszorításáért. Többek között az SSAB-val közösen fosszilis anyagok nélkül gyártott acél kifejlesztésén dolgozik, míg akkumulátor-beszállítóival együtt arra törekszik, hogy azok 100 százalékban megújuló energia felhasználásával állítsák elő a Volvo Cars számára gyártott akkumulátorokat.
A vállalat 2018 és 2025 között 40 százalékkal kívánja mérsékelni az egy autóra jutó, annak teljes életciklusára vetített szénkibocsátás mértékét, beleértve a beszállítói lánc szénkibocsátásának 25 százalékos mérséklését 2025-ig.
Ami saját tevékenységeit illeti, a Volvo Cars arra törekszik, hogy 2025-re klímasemlegessé tegye gyártási folyamatait. A Volvo Cars európai üzemei már ma is 100 százalékban tiszta energiát felhasználva üzemelnek, míg a svédországi Torslanda üzemében megvalósult a teljes mértékű klímasemlegesség. Ami a világ más pontjain működő Volvo üzemeket illeti, a kínai Csengtuban és Tacsingban ugyancsak klímasemlegesen előállított elektromos energiát használnak.