A skandináv stílus, mint irány, mint életforma néhány évtizede egy önálló fogalommá változott és bekerült a köztudatba. Ehhez nagyban hozzájárultak a svéd gazdaság óriásainak, mint a Volvo, a H&M vagy az IKEA térhódításai is. Hogy milyen is az igazi skandináv stílus, hogyan jelenik ez meg a Volvóknál, arról Ferencz Judit stíluskommunikátorral beszélgettünk.
Mikor jelentek meg a skandináv stílusjegyek először a hétköznapokban?
A Fast Fashion márkák megjelenésével kezdett el ez az irányvonal rohamos tempóban teret nyerni magának. A H&M a divatban, az IKEA a lakberendezésben, és a Volvo az autógyártásban lett megkerülhetetlen. Ezek a márkák nagyon markánsan meghatározzák, hogy mi is az a skandináv stílus. Különböző új színeket és formákat hoztak be a divatba, a funkcionalitást előtérbe helyezve. A Volvo termékpalettájának rendkívüli megújulása nagyon jól illeszkedik ebbe a fejlődésbe. A Volvo autói nem csak simán gépjárművek, hanem a maguk módján egyedi stílusos alkotások határozott és markáns formajegyekkel.
Mik azok az elemek, amik egyértelműen meghatározzák a skandináv formavilágot?
A déli népekkel ellentétben a nagyon kontrasztos színkavalkád, az élénk színek és a minták abszolút nem férnek bele a skandináv stílusba. Ha ilyet látunk, biztosak lehetünk abban, hogy annak semmi köze az északiak gondolkodásához. A svédek sokkal inkább monokróm színeket használnak. Nagyon szeretik megjeleníteni a különböző letisztult kontrasztokat, nyilván ez a fehér és a fekete kontrasztjával érhető el leginkább, ezt szívesen is használják, mind a lakberendezésben, mind az öltözködésükben. A svéd stílusra jellemző az urban chic, vagyis a városi elegancia. Szívesen használnak semleges színeket: a szürkét, a bézst, vagy akár a fehér különböző árnyalatait, akár a vajszínt. Ezeknek a színeknek a különböző árnyalatait előszeretettel kombinálják is. A svédek emellett kedvelik a pirosat és a kéket és ha kiemelnek valamit a letisztultságból, akkor szívesen teszik ezekkel. Bármilyen stíluseszközt is használnak, egyértelműen látszik rajta a tudatosság ás az átgondoltság.
Mik az idei irányvonalak a svédeknél?
A tavaszi gyártás szinte kimaradt a koronavírus miatt és ez érezhető a divatcégeknél is: ugyan volt tavaszi kollekció, de nem volt olyan nagy hatása, mint ahogy az lenni szokott, de a nyári kollekciókban már sok új dolog megjelenik. A Volvóknál például a fekete, bézs, sötétkék, szürke árnyalatok a legkedveltebbek és ezek a ruhákban is tendenciaként látszanak. A városi elegancia árnyalatai a lakberendezés, az autók és a divat minden területén teret hódítanak. Most azt látjuk, hogy divatba jött az egyszerűség és előtérbe került a funkcionalitás. A trendek egyre inkább a fenntarthatóság köré épülnek. A vásárlók is sokkal tudatosabbak, mint néhány éve voltak: átgondoltabban költik a pénzüket, nem feltétlenül követik a divatot ész nélkül, inkább a minőségi termékek felé fordulnak. A Volvo anyag használatai és a gondolkodása is az energiatakarékosság és a jövőtudatosság köré épül. A vásárlóik is ezzel tudnak leginkább azonosulni. A svédek a boldogság index felmérés alapján mindig a világ első tíz országa között vannak. Ez tökéletesen mutatja, hogy a kiegyensúlyozottság jellemzi őket a hétköznapokban. Valahogy úgy élnek, hogy semmi sem sok, semmi sem kevés, hanem úgy éppen elég. Nem akarnak hivalkodni, nem kiabálnak a stílusban, hanem mindig az egységre és az egyensúlyra törekednek az élet minden területén.