Az emberek nagyon sok legendát gondolnak ténynek, például Bonaparte Napóleon francia császár nem volt alacsony ember, sőt egy kicsivel magasabbnak volt az akkori átlagnál, és az aranyhalak néhány másodperces memóriájáról szóló legenda sem igaz. Ahogy az is gyakran félreértések tárgya, amit talán a legtöbben magától értetődőnek veszünk: a biztonsági öv.1959-ben a Volvo mérnöke, Nils Bohlin mutatta be a világ első modern hárompontos biztonsági övét a Volvo PV544-es modellben. És mit tett a Volvo? Ingyen adta oda a szabadalmat a világnak. Igen, ingyen. Mert azt gondolták: ha van valami, ami életet menthet, akkor annak nem szabad csak egyetlen gyártó tulajdonának lennie.

Nils Bohlin mutatta be a világ első modern hárompontos biztonsági övét a Volvo PV544-es modellben
Azóta ez a találmány alapfelszereltség lett minden autóban – de még mindig akadnak tévhitek vele kapcsolatban:
Mítosz 1: Bizonyos helyzetekben jobb nem bekötni magunkat.
Tény: Ez egyszerűen nem igaz. A biztonsági öv mindig, minden helyzetben csökkenti a sérülések kockázatát. Nem csak a vezetőnek, de az utasoknak is – akár elöl, akár hátul ülnek. A gyerekek esetében ez különösen fontos: a kb. 4 évesnél idősebb, 140 cm körüli gyerekek számára ülésmagasítóval együtt kell használni az övet, hogy az megfelelően illeszkedjen
Mítosz 2: Ha az öv a nyakadhoz ér, akkor inkább vidd a hóna alatt.
Tény: Ez veszélyes megoldás. A biztonsági övnek a kulcscsontodon kell futnia – nem a hónod alatt, nem a háttámlán átlógva, nem a hasadon. Ha kényelmetlen, érdemes: beállítani a vállöv magasságát.
Mítosz 3: Az öv a hát mögött való viselése rendben van.
Tény: Ha az övnek csak az alsó részét használja, a felsőteste és a feje nincs megfelelően védve ütközés esetén. Ráadásul nagyobb a kockázata annak, hogy megsérül a hát alsó része.

Mítosz 4: A várandós nőknek extra eszközt kell használniuk a biztonsági övük mellett, hogy elegendő védelmet kapjanak.
Tény: A legjobb esetben egy extra eszköz használata nem befolyásolja a biztonságot, de egyes eszközök valójában fokozott kockázatot jelenthetnek a várandós nőre és a magzatra nézve. Sokkal hatásosabb megoldás, ha a biztonsági övet a has alatt helyezi el, alacsonyan és szorosan a csípőn.
Mítosz 5: Mindig le kell venni a vastagabb kabátot, ha biztonsági övet használunk.
Tény: Nem szükséges levenni a ruhát, hogy biztonságban maradjon az autóban. Ha azonban vastag kabátot visel, ügyeljen arra, hogy mind a váll-, mind a derékszíj közvetlenül a testéhez helyezkedjen.
Mítosz 6: Ha az öv túl közel van a nyakhoz, biztonságosabb, ha a vállon kívülre, a karon lefelé vezetjük.
Tény: A vállövnek mindig a vállához kell érnie, a legjobb, ha a váll közepéhez. Ha kényelmetlen, be kell állítani a biztonsági övet a magasságállítóval, vagy változtatni kell az ülés helyzetét.
Mítosz 7: Becsatolás után nem kell beállítani a biztonsági övet.
Attól függ. Mindenkinek jó, ha meghúzza az övet, hogy megszüntesse a lazaságot, bár az öv előfeszítője (ha van) ütközéskor a biztonsági övet is meghúzza. Ha bő és vastag ruhát visel, ügyeljen arra, hogy sem a váll, sem a biztonsági öv ne a ruhához, hanem a testéhez illeszkedjen. Ha ön pocakos, győződjön meg arról, hogy az öv a has alatt helyezkedik el a csípőcsontján, hogy a terhelést a puha has helyett az erős csípőcsontra vigye.