Bár többnyire olyan alkotóknak biztosít lehetőséget a Volvo Galéria Budapest, akik kevésbé ismertek, időnként felbukkannak olyan képzőművészek is, akik évtizedek óta részei a hazai művészeti világnak. Így történt ez most is, hiszen Nagy Kálmán már hosszú évtizedek óta alkot, képzi magát és most az ő kiállítását tekinthetik meg akik betérnek Váci úti autószalonunkba. Munkásságáról és a kiállításról kérdeztük.
A Volvo Galéria Budapest autószalonjában általában amatőr, vagy autodidakta módon képzett művészek állítanak ki, ezzel szemben Ön a szakmájában egy képzett alkotó. Mi késztette a fejlődésre?
Nehéz erre válaszolni anélkül, hogy ne tűnjek nagyképűnek, pedig egész életemben nagyon szerény ember voltam. Talán ezért nem is halmoztak el díjakkal a karrierem során. Már egész kiskoromban tudtam, hogy erre születtem és ez lesz a küldetésem. Soha nem gondolkodtam azon, hogy mit fessek, milyen színekkel dolgozzak, vagy mekkora legyen a festmény. Főleg nem azon, hogy milyen divatnak feleljek meg. Mindig ösztönösen alkottam.

Milyen témákat érez sajátjának és milyen technikákat szeret leginkább alkalmazni?
90%-ban olajfestményeket készítek vászonra, de olykor használok akrilt is. Olyan is előfordul, hogy egy óra alatt is létrejön egy alkotás, de van, amikor több hétig, akár hónapig is meditálok rajta. 1975-ben vettem az első olaj készletemet, aminek a fa doboza még mindig megvan. Azt megelőzően pasztellel és tussal kísérleteztem.
Milyen képeket hozott a Volvo Galéria Budapest bemutatótermébe és miért pont ezekre esett a választása?
Nehéz volt választani, mert egy időben két helyen is van kiállításom, de szerencsére a kiállított képek mellett még legalább 30 képem van, amiből válogatni tudtam. Próbáltam úgy összeállítani az anyagot, hogy színben, és méretben is jól mutasson az autószalonban, úgy érzem ez sikerült.

Mit gondol a művészet és a kereskedelem ilyen típusú találkozásáról, hogy egy autószalonban mutatnak be képzőművészeti alkotásokat?
Szerintem nagyon jó ötlet, hogy egy autószalonban van lehetőség megtekinteni képzőművészeti kiállításokat. Egyrészt egy kicsit „nevel” is, mert aki autót vásárolni jön be, akarva -akaratlanul is „rácsodálkozik” megáll néhány percre, és akár tetszik neki a festmény, akár nem mégis magával viszi az élményt. Elgondolkodhat rajta, hogy az alkotó mit akart sugallni és megmutatni a művészetével és miért maszatolja össze azt a szép fehér vásznat.
Ön szerint egy autó formatervezése is lehet művészeti tevékenység?
Természetesen azt vallom, hogy az autó formatervezés is művészet. Nagyon régóta imádom az autókat és figyelem a formákat. 15 autóm volt eddig, köztük egy Volvo S60-as is. Nálam mindig a forma az első, ha autót veszek.

Mit gondol saját karrierje legnagyobb sikerének és melyik volt munkássága legtermékenyebb időszaka?
A legnagyobb sikerem, hogy eljutottam a képeimmel 2021-ben a művészetek fővárosába, Párizsba, egy olyan csoportos kiállításra, ahol mindenkinek volt egy saját terme, és így egyben önálló kiállítás is volt. Én voltam az egyedüli művész, aki nem párizsi festő volt a kiállítók között. A legtermékenyebb korszakom az volt, amikor már nem tanítottam, de még nem születtek meg a gyerekeim. Akkoriban napi 14-16 órát dolgoztam minden nap és nem fáradtam el. 1987 óta vagyok hivatalosan szabadúszó művész.