Elsőre bár kuszának tűnhetnek a Volvo új motorjelölései, de mire ennek a cikknek a végére érünk, mindenki számára egyértelmű lesz, hogy milyen logika mentén gondolkodtak a svéd gyártónál. A Volvo-nál mindig tavasszal van modellév váltás és ennek köszönhető az, hogy már most a 2021-es motor típusokról beszélünk. A jelölések útvesztőjében a Volvo Galéria Budapest értékesítési tanácsadója, Koósz Balázs segített nekünk.
Milyen fontosabb változások vannak a Volvo motorjelöléseinél?
Először tekintsük át honnan indultunk. Korábban úgy volt, hogy a benzines erőforrással hajtott autók a T motor jelzéssel, míg a dízelek a D jelzéssel voltak ellátva. Most ezek a 2021-es modell évtől megváltoztak, de bizonyos szinten maradtak is, ugyanis képbe került egy új technológia, az úgynevezett KERS rendszer (Kinetic Energy Recovery Systems), ami a gyakorlatban egy fékezés energia visszanyerő technológia.
Ennek az a lényege, hogy az amúgy elpazarolt fékezési energiát gyakorlatilag meg tudja menteni és el tudja tárolni egy 48 Voltos akkumulátoron. A gyár az ilyen típusú autókra a B jelzést találta ki, így a jövőben, ha egy Volvo-nál a B motorjelzést látjuk, akkor azt tudhatjuk, hogy tartalmazza a KERS rendszert az autó. A B jelölést azért kapták ezek a kocsik, mert az angol fék, vagyis brake szóból alkotta a gyártó a típusjelzést. Ezek a gépjárművek viszont még nem zöld rendszámosak. A B motortípus alatt kaphatóak benzines és dízel hajtású autók is. A lényegi különbség, amiből lehet következtetni az üzemanyagra, az a lóerők mennyisége. A B4 KERS 197 LE-s és a B5 KERS 235 LE-s motorok dízelek. A benzines B4 szintén 197 LE, de a B5, már 250 LE és ebben a kategóriában van B6 is, ami 300LE. Újdonság, hogy sima benzines hajtású autó már csak a régebbi alacsonyabb kategóriákban van és folyamatosan kivezetik őket, de bejött egy B3-s típus, ami 163 LE teljesítményre képes. A forgalomban a jövőben nem lesznek megkülönböztethetőek az autók csak a jármű papírjaiból, vagy a motor hangjából jöhet rá egy átlagember, hogy benzines vagy dízel Volvo-t lát. Fontos tudni, hogy az új KERS rendszerek sokkal hatékonyabbak, mint a korábbi sima motorok. Halkabbak és alacsonyabb fogyasztással rendelkeznek. Az új Start/Stop rendszer észrevétlenül működik, így azok is használhatják, akik eddig ezt kikapcsolták.
Milyen Volvók kapják meg a zöld rendszámot?
A 2021-es modellévtől az eddigi Plug-in Hibrid Volvo-kat Recharge-nak hívjuk, de érdekes, hogy ebbe a kategóriába ettől az évtől, már megérkezett az XC40 teljesen elektromos változata is. Ez a típus Nyugat- Európában már elérhető, Magyarországra várhatóan az év vége felé érkezik meg. A Recharge típusoknál különlegesség, hogy ezeknél csak Inscription vagy R-design felszereltségű modellek közül lehet választani. A felszereltségen belül van egy másik változat, ami az Expression jelzést kapta.
Ezek kívülről teljesen megegyeznek, belül viszont a korábbi Momentum Pro megjelenését hozzák, ami azt jelenti, hogy belül alacsonyabb felszereltségű autók a drágább köntösbe költöztek. A legfeltűnőbb különbség az, hogy ezek az autók nem bőr kárpitot, hanem textilt kaptak. Ezek a Volvo-k kivétel nélkül benzines meghajtásúak. A készletes autónk között még megtalálhatóak a régi motorjelzésű modellek, de azok is szépen fokozatosan lecserélődnek a következő hónapokban.