Volvo Galéria Magazin

Hollandiába elektromos autóval? Miért ne!

Villanyautót elsősorban városi közlekedéshez vásárolnak az emberek, de manapság a javuló infrastktúrának – gyorsabb es gyakoribb töltési lehetőségeknek – és a növekvő hatótávoknak köszönhetően praktikusak lehetnek, akár országokon átívelő utazásokhoz is. A témát ugyanakkor kevés gyakorlati példa és tapasztalat támasztja alá, ezért támogatta a Volvo Galéria Budapest Kerekes Pétert, a Nokia moduláris privát hálózatok üzletáganak vezetőjét, mikor kiderült, hogy az MBA szakdolgozatát a “villanyautók töltése hosszú utak alatt” témában szeretné írni és biztosítottak neki egy tisztán elektromos C40-es Volvo-t, hogy kiutazzon Hollandiába és vissza. Élményeiről és személyes tapasztalatairól beszélgettünk Péterrel.

Mi volt az utazás előtt a legnagyobb kérdés benned?

Az elektromos autókkal kapcsolatban a legnagyobb kérdés főleg, ha hosszú utazást tervezünk, a hatótáv,  illetve az infrastruktúra elérhetősége – tudunk-e tölteni ott és akkor ahol épp szükségünk lenne rá, illetve mennyivel nyúlik meg az utazás. Ahhoz, hogy bármilyen hosszabb távra elinduljunk egy akkumulátoros autóval, mindenképpen előre meg kell tervezni a töltési lehetőségeket, szóval felkészülést igényel. Korábban sokat olvastam arról, hogy az autózás hajnalán, mikor még benzinkutak sem minden sarkon voltak, pont ugyanezt a feladatot kellett az autósoknak elvégezniük. Manapság ez már egy teljesen rutinszerű dolog, amit végig sem gondolunk, valószínűleg az elektromos autók töltésével is ez lesz a helyzet a jövőben. Ami könnyíti a helyzetet, hogy míg régen csak egy papír alapú térkép állt az utazó rendelkezésére, manapság a digitális összekapcsolt rendszereknek köszönhetően egyszerűsödik a tervezés (töltőhálózat információkkal kiegészített navigációs rendszerek, historikus adatokon alapuló mesterséges intelligenciával támogatott töltési ajánlások)

Szerinted elengendőek-e a ma rendelkezésre álló töltési lehetőségek?

Van még hova fejlődni, de a jelenlegi elektromos autó állományhoz nagyjából igen, de pár éven belül jelentősen több töltési lehetőségre lesz szükség. Bár az is igaz, hogy az akkumulátor technológiák jelenleg annyira dinamikusan fejlődnek, hogy lehetetlenség megmondani, hogy 5 év múlva hol fog tartani az elektromos autózás. Mindenesetre a jelenlegi piaci szereplők hatalmas előnyt tudnának szerezni, ha szorosabb ügyfélkapcsolatot építenének, kihasználva a lehetőségeiket a mostani piacokon. 

Milyen célból utaztál Maastrichtba a Volvo C40-el és miért autóval akartál menni? Szeretek autózni és ez az 1250 km még a számomra elfogadható tűréshatáron belül esik. Nem mellékesen háztól házig eljutok és nem kell a reptéren beszállni / kiszállni, csomaggal babrálni és autót bérelni sem. Mivel már korábban is megtettem ezt az utat, de akkor még belsőégésű motorral, adta magát a lehetőség hogy az MBA diplomám átvételére egy villanyautóval utazzak ki és megtapasztaljam a valóságban is, hogy mit jelent egy ekkora út megtétele manapság az új technológiával. A tervezett vezetési idő 11 óra 30 perc volt és nagyjából 2 óra 30 percre becsülte a navigáció a szükséges töltési megállókat.

Hogyan sikerült az utazás?

Korai indulást terveztem, ami egy picit megcsúszott, de így is reggel fél 7-kor sikerült útnak indulni. Az általam használt ABPR alkalmazás, amit mindenkinek ajánlok, mert elektromos autós fejjel készült elektromos autósoknak, nagy segítséget nyújtott a tervezéskor és az utazás során is. Én kényelmesen 110-es utazósebességgel haladtam, így tudtam a legoptimálisabb kihasználtságot elérni az akkumulátorral. Az út során a töltők nem minden esetben közvetlenül az autópályák mellett voltak, előfordult, hogy pár száz méteres kitérőt kellett tenni, ezekkel is számolni kell. A tervezett idő helyett 2 óra és 54 percet fordítottam arra, hogy az autó fel legyen töltve, de ebből a nettó, azaz maga a töltési idő, csak 2 óra 12 perc volt. Érdekesség, hogy az első megállóm Bécs után volt, így a Budapest-Bécs távolság már nem álom villanyautóval sem. Ez bátran kijelenthető.

Mennyire voltál elégedett a Volvo C40-el?

Az autó remekül tette a dolgát és jobban teljesített számomra a vártnál, így az út második felében, már 110-ről 130-ra is felemeltem az utazási sebességet. Az biztos, hogy a C40 ár-érték arányban remek választás és nagyon jó egyensúlyt ad, bebizonyította az út során, hogy igenis alkalmas akár hosszabb utak megtételére is a legnagyobb kényelmi feltételek mellett. A visszafelé út a gyorsabb tempó ellenére ugyanúgy 7 töltéssel megoldható volt, ahogy az odafelé vezető út is. A német autópályákon már jobban ismerve az autót es a töltési lehetőségeket, kipróbáltam a forgalmi körülmények mellett a leggyorsabb tempót tartani, kielvezni hogy az autó pillanatok alatt eléri a 180-as utazó sebességet. Természetesen ilyenkor nagyon sokat fogyaszt, így ez hosszú távon semmiképpen sem tartható, ugyanakkor rövidebb szakaszokon nem kell félni a tempós közlekedéstől sem, egyre teljesebben használható ma mar egy villanyautó.

Kövess Minket

Kövess minket közösségi média felületeinken!