A Volvo legnépszerűbb kategóriájú autói az elmúlt években egyértelműen az XC jelzésű autók. A kategória legelső típusa a Volvo XC90 volt, majd később a vásárlói igények miatt létrehozták a kisebb verziót az XC60-at, majd a kategória legújabb tagja is létrejött, az XC40-es. Annak, hogy honnan ered az elnevezés és mi a típus sikerének a titka, Nenádov Miklóssal a Volvo Galéria Budapest értékesítési tanácsadójával jártunk utána.
Mióta forgalmaz XC kategóriájú autókat a Volvo és honnan ered az elnevezés?
Az első SUV, amit a Volvo elkezdett forgalmazni, a Volvo XC90 volt még 2002-ben. A típusjelzés az összkerékhajtásra utal és a magasított padló lemezre, amit korábban még a Volvo V70 Cross Countrynál használt a márka. Az XC90 hatalmas sikert aratott, korábban csak normál típusú személygépkocsikat készített és értékesített a Volvo. A hatalmas sikerre való tekintettel később létrehozták a kisebb testvérét az XC60-at, de erre még éveket kellett várni. Az XC kategória jellemző vonása az, hogy kivétel nélkül összkerék meghajtású és emelt has magassággal rendelkezik. A típus megjelenése hatalmas áttörést hozott a márkának a piacon. Korábban az emberek úgy gondoltak a Volvo-ra, mint egy kombikat forgalmazó autógyár, akik szögletes kocsikat csinálnak. Ezzel szemben 2002-ben az XC90 teljesen új karosszériát kapott, új padló lemezt és megújította a brand-et.
Mennyire népszerűek az XC típusok a vásárlók körében?
A teljes eladás több mint felét teszik ki a SUV-ok, így bátran mondhatjuk, hogy a legnépszerűbb modellek. Ha visszamegyünk a típus megszületéséig, akkor az első XC90-es egy hatalmas és biztonságos autó volt. Ez a típus 7 személy számára nyújtott tökéletes, kényelmes utazást. Az ára elérhető és jól kalibrált volt, mivel 13 millió forintért már egy full extrás automata, napfénytetős, bőr üléses terepjárót tudott vásárolni a vevő. A típus húzó neve mégis mára az XC60-as lett. A középső kategória méreteit tekintve több ember számára ideális és a legtöbbet ebből is adjuk el a Volvo Galéria Budapestnél. Az emberek az elmúlt közel két évtizedben rájöttek, hogy szeretnek magasabban ülni és a Volvo által nyújtott kiemelkedő biztonságot, így még magasabb színvonalon kapják meg. A vásárlók is azt mondják, hogy azért választják inkább ezeket a típusokat, mert jobban kilátnak az autóból és még nagyobb a biztonságérzetük. Az idősebb korosztálynak sokkal könnyebb a beszállás és a kiszállás, és nem mellékesen nem akad el szélsőséges útviszonyok között sem.
A Volvo egyik legnagyobb sikerét a Volvo XC40 hozta el, amikor 2018-ban megnyerte az év autója díjat. Mi ennek a típusnak a titka?
A gyártó sem gondolta, hogy ekkora siker lesz ez az autó. Annyira népszerű lett ez a típus, hogy a megjelenését követően voltak olyan időszakok, amikor egy-egy egyedi megrendelésű kocsira, akár 1 évet is kellett várni. De szerencsére manapság ez már nem így van. Kis túlzással mindenki XC40-et akart. A Volvo tökéletesen eltalálta, sőt a forma világában meg is előzte a trendeket, és az árával is jól kalkulált. Kilenc millió forinttól egészen tizenhét millió forintig lehet variálni az autót az ügyfél igényeinek megfelelően. Bár kívülről nem tűnik olyan nagynak, inkább egy kompakt városi terepjáróról van szó, de a belső terei tágasak és nagyon praktikusak. Az XC40 mindazokat a technológiákat magában foglalja, amiket a nagyobb típusok is tudnak.
Milyen típusú vevők keresik elsősorban az XC kategóriát és kiknek ajánljátok?
A vevők már konkrét elképzelésekkel érkeznek általában, így, ha valaki a klasszikus alacsony padlólemezes autóra esküszik, akkor nehezen vehető rá, hogy váltson, de egyre többen nyitottak rá. Az SUV már egyfajta státusz szimbólum és így is tekintenek rá. Azok, akik nagyobb családdal rendelkeznek, vagy aktívabb életmódot folytatnak, például sokat járnak síelni, vagy kirándulni, azoknak ezek az autók tökéletesek.