Egy friss kutatás szerint prémium termékek vásárlásakor az ügyfelek kétharmada a döntést befolyásoló tényezőként veszi figyelembe a márkák környezetvédelmi irányelveit. Az ügyfelek ugyanilyen arányban szeretnék, ha a termékeken fel lenne tüntetve azok szénlábnyoma, hogy átláthatóbban tájékozódhassanak a termékek és anyagok környezeti hatásairól.
Ez azt jelenti, hogy fejlődik az anyagok világa. A tervezők aktívan keresik azokat a kiváló minőségű, fenntartható, felelősségteljes forrásból származó nyersanyagokat, amelyekkel a jövő luxuscikkeit fogják megteremteni.
Egyebek között ezek a következtetések is szerepelnek abban az „A tudatos formatervezés felemelkedése” (The Rise of Conscious Design) című, új jelentésben, amelyet a Volvo Cars közösen adott ki a trendek előrejelzésével foglalkozó, piacvezető The Future Laboratory szervezettel.
A jelentés publikálása egybeesett a Volvo Cars azon bejelentésével, hogy összes új generációs tisztán elektromos típusát teljes mértékben bőrmentesen hozza forgalomba. Az újonnan bevezetett C40 Recharge az első olyan modell, amelyben egyáltalán nem használtak fel bőrt.
A jelentés alapját korábbi kutatások, valamint különböző iparágak meghatározó gondolkodóival készített, új interjúk, illetve ezen személyektől származó meglátások adják. Olyan szellemi vezetők szólalnak meg a jelentésben, mint Claire Bergkamp, a The Textile Exchange ügyvezető vezérigazgatója, Stella McCartney egykori globális fenntarthatósági és innovációs igazgatója; Wen Zhou, a 3.1 Phillip Lim elnök-vezérigazgatója; Dr Leonardi Bonnani, a Sourcemap alapító vezérigazgatója; vagy Xu Gang, a Bentu Design társalapítója.
A jelentés következtetései és meglátásai sok szempontból összecsengenek a Volvónak az anyagok jövőjéről alkotott elképzeléseivel. A Volvo Cars a következő években bevezet egy vadonatúj, tisztán elektromos modellcsaládot, 2030-tól pedig kizárólag tisztán elektromos járműveket fog forgalmazni – mindet bőrmentes kivitelben.
A teljes bőrmentességre irányuló törekvéseinek keretében a Volvo Cars aktívan keres kiváló minőségű, fenntartható alternatívákat számos, a tágabb értelemben vett autóipariban használatos anyag kiváltására.
„Pontosan látjuk, hogy hova kell eljutnunk a jövőben. Az első lépés az, hogy fenntartható, természetes és újrahasznosított anyagokat alkalmazunk.” – mondta Robin Page, a Volvo Cars vezető formatervezője. „A kihívás következő eleme pedig nem más, mint hogy kitaláljuk, mihez kezdjünk ezekkel az anyagokkal. Hogy vajon örökéletű alkatrészeket gyártsunk, visszavezessük a nyersanyagokat a körkörös gazdaságba, vagy visszajuttassuk őket a természetbe.”
„A tudatos tervezés alapvetően alakíthatja át társadalmunkat. Létfontosságú, hogy a márkák kiaknázzák a rendelkezésükre álló lehetőségeket.” – mondta Martin Raymond, a The Future Laboratory társalapítója. „A tudatos tervezés megmutatja a jövőbe vezető utat, és képes arra, hogy átalakítsa a világot.”
Az autógyártó célja, hogy 2025-re az új Volvo gépkocsik fedélzetén 25%-ban újrahasznosított vagy bio alapú anyagokat használjon fel, hozzájárulva ahhoz a végső célkitűzéshez, hogy 2040-re teljesen körkörössé tegye működését.
A bőrkárpitozás helyett a Volvo Cars például bio alapú vagy újrahasznosított forrásból származó, kiváló minőségű, fenntartható anyagokat készül kínálni ügyfeleinek.
A Volvo Cars által alkotott, Nordico névre keresztelt új beltéri anyag újrahasznosított műanyagokból (pl. PET-palackok) készített szövetszálakból, svédországi és finnországi fenntartható erdőkből származó bioanyagokból, valamint a borászatban használt dugókból visszanyert parafából készül, új mércét állítva a prémium autóipari belsőépítészet számára. A Nordicóval elsőként a Volvo új generációs típusainak fedélzetén találkozhatunk majd.
A Volvo Cars folytatja azon törekvését, hogy teljesen nyomon követhetővé és állatbaráttá tegye gyapjúbeszállítói hálózatát, és ennek égisze alatt továbbra is kínálni fog tanúsítottan felelősségteljes forrásból dolgozó beszállítóktól vásárolt gyapjúszöveteket.
A „Tudatos tervezés felemelkedése: jelentés a holnap anyagairól” című tanulmány teljes szövege elolvasható ITT.