A Volvo 440 és 460 a svéd Volvo által 1988 júniusa és 1996 szeptembere között gyártott kis családi autók változatai. A 440-es ötajtós ferdehátú, a 460-as pedig négyajtós limuzin volt, amelyet 1989-ben gyártottak. A típusok számos alkatrészen osztoztak a korábbi volvo 480 coupéval, köztük padlólemezzel, vagy az első és hátsó felfüggesztéssel, a Renault motorokkal, sebességváltókkal és fékrendszerekkel.
A Volvo 440/460-as sorozatú modelleket úgy tervezték, hogy a Volvo nagyobb limuzinjai és kombi autóinál egy mérettel kisebb kategóriába illeszkedjenek a 340/360-as sorozat helyettesítésére.
A 440/460/480 fejlesztése 1978-ban kezdődött, a „Galaxy Project” részeként, amelynek célja két elsőkerék-hajtású autósor létrehozása volt a 300-as és a 200-as sorozat helyett. A kisebbik sorozat neve G1, míg a nagyobbik G2-ből az új Volvo 850 lett . A G1 projekt három ágra oszlott, a G13-ból a 480, a G14-ből a 460, és a G15 a 440. A Volvo hagyományainak megfelelően egy új autósort mindig a legdrágább és legolcsóbban eladott modellel vezettek be először, így a Volvónak időt hagyott arra, hogy a nagy mennyiségű gyártás megkezdése előtt elhárítsa a problémákat.
Míg a tényleges tervezés Peter van Kuilenburg nevéhez fűződik, Göteborg sok tervezési előírást határozott meg, mivel ez a vállalat tömegterméke volt, és a végeredmény majdnem teljesen megegyezett Wilsgaard 1980-as tervével. Soha nem kínáltak kombit, hogy elkerüljék a versenyt a nagyobb 240-es és 740-es kocsikkal. A 400-as sorozat változatainak belső tereit a híres brit Volvo tervező, Peter Horbury tervezte.
A biztonság mindig is elsődleges fontosságú kérdés volt a Volvo számára, amely azóta számos funkciót fejlesztett ki az autóiparban. A gyűrődési zónákat az előző 300-as sorozatból átvitték a 400-as sorozatú autók tervezésébe, amelyet további légzsákok segítettek az utas és az első vezető számára.
Egyéb biztonsági elemek közé tartozik a magas szintű féklámpa; „égőlámpa” figyelmeztető rendszer; „ajtó nyitva” figyelmeztető lámpa; állítható biztonsági övek övfeszítőkkel és biztonsági öv-emlékeztető/figyelmeztető lámpával: ezek mindegyike alapfelszereltség volt a sorozat minden modelljén.
1993-tól az oldalütközés-rendszer (vagy SIPS) bevezetésével tovább javult a biztonság a modelleken. Ez akkoriban gyakorlatilag ismeretlen volt, és (ismét alapfelszereltségként) az összes modern Volvo autóban használt SIPS rendszer elődje biztosította. Az Egyesült Királyság modelljei alapfelszereltségként tartalmazták a nappali menetlámpákat is, bár ezeket a kereskedő a tulajdonos kérésére letilthatja.
A 400-as sorozat eredeti reklámkampánya az utasbiztonságra összpontosított. A reklámban egy törésteszt -bábu család épségben „túlélte”, miután néhány emelettel feljebb áthajtotta az autót az irodai üveglap ablakán. Ezenkívül különféle egyéb, összeomlást szimuláló forgatókönyveket is alkalmaztak, amelyek mindegyike azzal végződött, hogy a család viszonylag sértetlenül távozott – hogy aztán ismét felhasználják a további ütközési tesztekben.





A legtöbb 440-es és 460-as modell specifikációi viszonylag magasak voltak a hasonló árú alternatívákkal összehasonlítva. A „szabványként” szereplő opciók listája folyamatosan bővült és változott az autó teljes élettartama során, országonként eltérően, majd felszereltségi szintenként is. Ezenkívül különféle „speciális kiadásokat” is bemutattak, amelyek felszerelése eltér az összes többi modell alapfelszereltségétől; megnehezít minden általánosabb összehasonlítást.
Fűthető első ülések a teljes kínálatban megtalálhatóak voltak, csakúgy, mint az ötfokozatú sebességváltó; állítható biztonsági öv előfeszítőkkel; kétharmadosan lehajtható hátsó ülések; zárható kesztyűtartó világítással. A későbbi modelleknél alapfelszereltségként szerepel blokkolásgátló (ABS); kipörgésgátló ; első ködlámpák ; külön olvasólámpák a hátsó utasok számára. A vezetőkonzol minden modellen egy sor figyelmeztető lámpát is kapott.
A 440/460-nak két generációja volt: a facelift modell 1993 őszén váltotta fel az eredeti modellt, az 1994-es modellévre. A változtatások között szerepelt az új motorháztető és orr, új hátsó lámpacsoportok, karosszériaszínű lökhárítók, más hűtőrács és számos új motor, specifikáció. A változtatások révén az autók jobban hasonlítottak a nagyon sikeres Volvo 850-es modelljére.