A rendőrautókat mindig is körbelengte a coolság. Talán a filmek vagy sorozatok hatása, gondoljunk csak a Cobra 11 évtizedes sikereire. De az is elképzelhető, hogy egyszerűen az a tény, hogy a legtöbb ember ritkán láthatja őket közelről, vagy belülről – hacsak nincs bajban. Tehát, ha mindig is szerette volna egy kicsit jobban megismerni a rendőrautókat (miközben a törvény jó oldalán marad), most lehetőséget kap rá, hogy a Volvo Cars bevezesse a bűnüldözés fizikai alapjaiba.
Stockholmban a rendőrség már 1929 óta Volvo-kal küzdött a bűnözés ellen. A PV651 volt az első Volvo modell, amelyet a rendőrség használt, és a következő évtizedekben olyan klasszikus Volvo modellek, mint az Amazon és a 144 is rendőri egyenruhába bújtak. Ma a Volvo XC60 SUV a legkelendőbb rendőrautó.




Volvo PV651 (bal felső), Volvo Amazon (jobb felül), Volvo 144 (bal alul), Volvo XC60 (jobb alul)
Fontos kiemelni, hogy a biztonság és a kezelhetőség mellett, a rendőrautó egy munkahely, ahol naponta sok órát töltenek a rendőrség tagjai, így kiemelten fontos, a kényelmes és praktikus belső, a jól alakítható ülésekkel, és tágas belsőkkel együtt.
“A Volvo Cars-nál a biztonság és a minőség a legfontosabb prioritásunk – ezért bíztak a rendőri erők világszerte az autóinkban, és bíznak továbbra is azokban” – mondja Ulf Rydne, a Volvo Cars rendőrautókért felelős vezetője. “Ez a bizalom arra is épül, hogy képesek vagyunk kezelni a bizalmas információkat, és olyan autókat biztosítani, amelyek megfelelnek a rendőri munka szigorú követelményeinek.”
Annak ellenére, hogy az alapok épp olyanok, mint egy átlagos kocsinál, néhány változást eszközöltek egy-egy rendőrautó kialakításánál, és ebben az esetben nem csak a kék fényről és a szirénákról beszélünk: a Volvo rendőrautója speciálisan tervezett autók egyedi, megerősített alvázzal, amely a legtöbb helyzetbe kitűnő kezelhetőséget biztosít, még nagy terhelés esetén is. Ezek mellett a Volvo rendőrautók teljesítménye is eltér a hétköznapi autókétól, a hatékony mild hybrid motorok akár 250 km/h sebességet is elérhetnek.

A különböző rendőri erőknek különböző igényeik vannak. Így a Volvo rendőrautókban használt szabványos alvázon és motorokon kívül számos speciális módosítást és frissítést is végeztek. A svédországi Torslandában található üzemben az átalakítási folyamatok autónként akár 50 órát is igénybe vehetnek.
Néhány példa a Volvo által végzett komolyabb módosításokra: “szilánkvédelemmel” látják el az ablakokat, valamint belső és külső megfigyelő kamerákat telepítenek. A központi kijelzőn keresztül integrálják a fények és szirénák vezérléséhez szükséges szoftvert, és felszerelik az autót rendőrségi rádióval, radarral és antennákkal is. Betörésbiztos fegyvertároló dobozokat, valamint egyéb speciális felszerelések tárolására alkalmas dobozokat raknak a kocsikba.
Természetesen már elektromos gépkocsikat is gyártanak a rendőröknek, ilyen például az EX40 Police Electric Vehicle Concept autó, amelyet zéró károsanyag-kibocsátású járőrözésre terveztek, főleg városokba, repülőterek mellé, és vasútállomásokhoz. A rendőrség által már használt modellek elektrifikált változatait is kínálják: az XC60 Plug-in hybrid tavaly óta rendőrségi alvázzal is elérhető, az XC90 Plug-in hybrid pedig 2025-ben mutatkozik be.






Volvo EX40 Police Electric Vehicle Concept