A Volvo Galéria Budapest huszadik születésnapja alkalmából sorra vesszük a svéd márka elmúlt két évtizedének legfontosabb szabadalmait. Északi barátaink ugyanis számos olyan fejlesztést adtak a világ autóiparának, amiket a mai napig használunk és nem is sejtjük, hogy valójában Volvo fejlesztésről van szó.
Mielőtt az elmúlt két évtized fejlesztéseit sorra vennénk, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy már 1959-ben a hárompontos biztonsági övet is Nils Bohlin, a Volvo egyik mérnöke szabadalmaztatta. Mivel a márka nyilvánossá tette a szabadalmat, így bárki használhatta és azóta több millió emberéletet mentett meg ez a találmány. A korábbi fejlesztések között van még a hátrafelé néző gyermekülés, a lambda-szonda, az oldalütközés-védelem, vagy a függöny légzsák is. A Volvo mérnökei és fejlesztői azonban a kétezres évek után sem lassítottak az újítások terén.
2002-ben mutatta be a Volvo a ROPS rendszert, közismertebb nevén a borulásvédelmi rendszert, ami a sport terepjárók egyre növekvő népszerűsége miatt vált fontossá. A svéd márka ezzel a fejlesztéssel jelentősen tudta csökkenteni a borulásos balesetek kockázatát. Az aktív borulásgátló rendszer borulásveszély esetén elektronikus úton segít stabilizálni az autót, ha pedig a baleset nem megelőzhető, akkor a rendszer segít csökkenteni a sérülések kockázatát.
2003-ban vezette be a Volvo a holttérfigyelő rendszert, ami ma már szinte kivétel nélkül minden új személygépkocsiban megtalálható. A találmány rendkívül hasznos, mert ha a vezető nem veszi észre, hogy egy másik jármű épp a visszapillantó tükrök holtterébe került, a technika jelez és elkerülhető a koccanás. A rendszerhez az autókat számos kamerával és radarral szerelik fel, amelyek pásztázzák a szomszédos sávokat a kocsi pedig azonnal figyelmeztet az esetlegesen felmerülő veszélyre.
2008-ban a city safety-vel hatalmas előrelépést tett a Volvo. A nyilvánosan elérhető statisztikák szerint a közúti balesetek 75%-a 30km/h vagy annál kisebb sebességnél következik be, a ráfutásos ütközések 50%-ában pedig a hátulról közeledő autó sofőrje egyáltalán nem fékezett. A city safety egy koccanásgátló rendszer, amely lézertechnológiával pásztázza az autó előtti útszakaszt és előre figyelmeztet az ütközés veszélyére. Ha a sofőr nem reagál, az autó magától fékezni kezd. A technológia 50km/h-s sebességig működik, de rengeteg kisebb koccanástól kímélte meg a felhasználókat az elmúlt években.
2010-ben a city safety egy olyan fejlesztést kapott, aminek a segítségével, már nemcsak tárgyakat és autókat ismert fel a technológia, hanem kiegészült egy gyalogos felismerés vezetéstámogató fékező rendszerrel. A fejlett radar és kamera eszközök segítségével 10 éve már azt is érzékelik a Volvo-k, ha váratlanul gyalogos lép az autó elé, vagy ha az autó sofőrje lassan reagál és elfelejt fékezni. Ez a találmány számos életet ment meg minden évben, mivel a statisztikák szerint a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma az USA-ban 11%, Európában 14%, míg Kínában 26%.
A Volvo évtizedek óta élen jár az autóipari innovációk terén és az sem meglepő, hogy a biztonság jelképének számító márka elsősorban az emberi védelem érdekében fejleszt újabb és újabb rendszereket. Ahogy a Volvo számára, úgy a Galériának is az emberek élete és biztonsága a legfontosabbak.
A Volvo mindig is úttörőnek számított. Az autóipar legfontosabb járműbiztonsági találmányai és újításai közül több is a Volvo nevéhez fűződik; folyamatosan azon dolgozunk, hogy még biztonságosabbá tegyük autóinkat. További információk: https://www.volvogaleriabudapest.hu/biztonsag/