Télen mindig sokat beszélünk az autó és főleg a gumi fontosságáról, de kevesebb szó esik arról, hogy legalább olyan fontos, hogy amikor beköszönt a jó idő lecseréljük az abroncsokat az évszaknak megfelelő típusra. Arról, hogy mit kell tudnia 2020-ban egy nyári guminak és miért baj, ha még mindig nem cseréltünk, Musztrai Ferenccel, a Continental Hungária Marketing Managerével beszélgettünk.
Miért baj, ha valaki még nem cserélte le a téli gumit a nyárira?
A probléma fő következménye a biztonságban rejlik. Egyrészt a fékút jelentősen hosszabbá válik a téli abroncsok nyári melegben történő használatával, másrészt a gépkocsi irányíthatósága is romlik a hőmérséklet emelkedésével. Minél inkább melegszik az idő, annál inkább elveszíti a gépkocsi a precíz irányíthatóságát. Harmadrészt pedig a téli abroncsok futásteljesítménye csökken a hőmérséklet emelkedésével párhuzamosan. A téli abroncsok a nyári melegben gyorsabban kopnak. Képzeljünk el egy 2 tonna körüli tömegű autót, amit a nyári nagy melegben kell megállítani. Például egy Volvo XC90 fékútja több méterrel hosszabb lesz téli abronccsal a nyári nagy melegben, mint nyári abronccsal. Miért okoz ez nagy problémát? Egyrészt mert jelentősen veszélyezteti a közlekedés biztonságát, másrészt pedig komoly javítási költséget generál egy esetleges baleset.
Mik az alapvető különbségek a téli abroncsok és a nyáriak között?
Az abroncsok között a legjelentősebb eltérés az alapanyagban rejlik. A téli abroncsok a hőmérséklet emelkedésével egyre inkább lággyá válnak. Ez a folyamatosan lágyuló alapanyag vonja maga után a nagy tömegű és teljesítményű gépkocsiknál a hosszabb fékutat, még a magasabb építésű gépkocsiknál a nagyobb oldaldőlést is. Az alapanyag mellett másik jelentős eltérés a mintázat felépítésében rejlik. A téli abroncsok mintázata sokkal inkább feldarabolt mintázat jelleget mutat. A nyári abroncsoknál a mintázati blokkok nagyobbak, egységesebbek és egymáshoz kapcsoltak. Az eltérő mintázatkialakításból eredően a kettő mintázat gördülési zaja is eltér egymástól. Persze ezt az eltérést szinte nem is lehet hallani egy Volvóban, hiszen a gépkocsi zajszigetelése a felsőkategória igényeinek felel meg. A gördülési zaj mellett a gördülési ellenállás is jelentős különbséget mutat. A téli abroncsok gördülési ellenállása nagyobb a nyári abroncsokéhoz viszonyítva.
Milyen körülmények között indokolt a nyári gumi használata?
Amennyiben a használat időpontjában a külső hőmérséklet meghaladja a 7 °C értéket, abban az esetben a nyári abroncsok használata ajánlott. Bár sokan a nyári abroncsokat használják télen is, bízva abban, hogy a 4×4 meghajtású járművük, például egy Volvo XC60 átsegíti őket a csúszós útfelület okozta problémákon, de lássuk be, hogy a megoldás közel sem felel meg a biztonság követelményeinek. Ugyanez a helyzet fordított esetben, amikor a téli abroncsok maradnak fent nyárra az autón. Hiába a 4×4 meghajtás, az útfelülettel történő érintkezés sokkal gyengébb lesz, mint a nyári abroncsok által biztosított kapcsolat. Persze a legbiztonságosabb járművek közé tartozó Volvo típusok szinte minden esetben kisegítik a vezetőt a bajból, de gondoljunk csak bele, hogy egyszer ne sikerüljön bevenni egy kanyart és ez a hibás manőver mennyi kárt és bosszúságot tud okozni.
Milyen fejlesztéseket végeztek, az elmúlt években a nyári abroncsokon, vannak esetleg új tapasztalatok, amik miatt jobb 2020-ban egy nyári gumi mint 10 éve volt?
Az abroncsok területén, ahogyan a gépkocsik világában is, folyamatos a termékek fejlesztése. Persze a gépkocsiknál sokkal inkább látványos a fejlődés, hiszen manapság megjelennek az egyre inkább automatizált gépkocsik, még az abroncsok megjelenése több, mint 100 éve szinte ugyanolyan. A fejlődést inkább az eredmények oldaláról közelítsük meg! A mai kor gépkocsija, mint például egy S90, 1800 kg körüli öntömegű. Összehasonlítva egy 15 – 20 évvel ezelőtti gépkocsi tömegével, azt vesszük észre, hogy a gépkocsik tömege hozzávetőleg 15-20 %-ot növekedett. Ha csak a fékút hosszát vizsgáljuk az elmúlt néhány évtizedben, ott azt fogjuk tapasztalni, hogy a fékút hossza azonos kiindulási sebesség mellett közel a felére csökkent. Kétszer akkora tömeg, fele akkora úton áll meg ugyanarról a sebességről. A fejlesztések tehát itt jelentkeznek. A tapadást sikerült jelentősen növelni. A másik fejlesztési irányvonal a gördülési ellenállás jelentős csökkentése. Ennek az útnak is sok és jelentős állomása van, kezdve onnan, hogy az alapanyag hogyan lesz kisebb energia elnyelésű, odáig, hogy milyen turbulenciák keltődnek az abroncs oldalfala mellett. Sok-sok kísérlet után alakulnak ki az egyes modellek a gumiabroncsok világában, amelyek megkapják az egyes autógyáraktól a homológizációs engedélyt. A Volvo a saját engedélyét VOL jelöléssel párosítja, így azok az abroncsok, amelyek kifejezetten a Volvo járműveire kerültek finomhangolásra, azok VOL jelölésűek. Ugyanakkor a Volvo Polestar tuning járműveire finomított abroncsok a POL jelölést kapták meg.
Mivel tud többet egy drágább abroncs az olcsóbbnál, mire érdemes figyelni vásárláskor?
Gondoljuk végig, hogy mivel tud többet egy S90 Volvo egy S40-től. Az S90-ben nagyobb a hely, tágasabb, kényelmesebb, megvan a prémium életérzés. Persze az S40 tulajdonosok sem maradnak biztonság és fejlett technológia nélkül, ám hely szempontjából például már jóval kevesebbel kell beérniük. Hasonló a helyzet az abroncsok világában is. A drágább abroncsok rendszerint jobb irányíthatóságot, rövidebb fékutat, kisebb gördülési ellenállást, jobb tapadást stb. nyújtanak. Az olcsóbb társaikkal is lehet közlekedni természetesen, de az a magas szintű komfort, ami egy prémium abroncsot jellemez, a közép vagy alsó kategóriában nem érezhető. Egy Volvo XC90-ben az ember úgy érzi, hogy 1000 km utazás után is kipihent, még a legkisebb Volvo alapmodell esetében ez az érzés már közel sem biztos, hogy megadatik egy ilyen hosszú utazás után. A prémium abroncs a gördülési zajával is hozzájárul ahhoz, hogy a vezető minél kevésbé fáradjon el. A környezettudatos vásárlók a prémium termékek vásárlásával tesznek a környezetvédelemért, hiszen a gépkocsi fogyasztásának körülbelül 20%-a gumiabroncsok által generálódik, ezáltal, ha egy prémium abronccsal kevesebb lesz a gépkocsi üzemanyag-fogyasztása, akkor a károsanyag kibocsátás is kisebb lesz.